Pagina's

maandag 19 december 2011

mindmap / lapbook


De afgelopen tijd hebben we met geschiedenis aandacht besteed het Romeinse rijk. Om het geleerde niet te vergeten hebben we vandaag een mindmap gemaakt, een leuke manier om schematisch en beeldend een geheugensteun te maken van dat wat je allemaal weet. Om te leren hoe je precies een mindmap kunt maken las ik dit boek van Tony Buzan:


Er is ook een versie speciaal voor kinderen, die is ook erg leuk. We hebben al wat geoefend met mindmappen maar dit was onze eerste mindmap voor geschiedenis. 
Wat we al wel eerder deden was het maken van een lapbook. Ook die hebben we gemaakt als afsluiting van dit tijdvak. Na de vakantie gaan we verder met de tijd van ridders en kastelen, de Middeleeuwen dus. Voor het maken van het lapbook heb ik de jongens wat printjes gegeven van internet en een paar foto's van henzelf in het museum verkleed als Romein. Ook heb ik korte stukjes tekst geprint die Ot kon verwerken in het boek, het mooiste is natuurlijk als je je kind de teksten laat schrijven om op die manier alle vakken te integreren maar in Ot's geval weet ik dat hij daar niet zo gelukkig van zou worden en laat ik hem dus lekker knippen en plakken en vooral ook zelf tekenen. Helemaal geweldig vond hij het. Het boek is bijna klaar, nog 1 lege pagina waar hij wat informatie over slaven en de gevechten van gladiatoren wil verwerken, daar moet ik dus nog even wat voor uitprinten en dan kan hij daar deze week nog mee verder. Ook Tije heeft een eigen boek van de Romeinen gemaakt, bij hem geen tekstjes maar vooral veel plaatjes en eigen tekeningen.