Pagina's

vrijdag 2 november 2012

(un)school - schools - schoolser



Thuisonderwijs is iets wat je niet zomaar doet. Daar gaat heel wat lees en denkwerk aan vooraf en dan nog blijft het een zoektocht naar de juiste weg en aanpak, dus nog steeds heel wat lees en denkwerk. Jarenlang kon ik me erg vinden in de ideeën van het unschoolen, het paste bij onze levensstijl en onze 'natuurlijke' manier van opvoeden (ook wel attachment parenting genoemd). Toch had ik ook wel mijn bedenkingen zeker toen de kinderen wat ouder werden. Na het lezen van The big book of unschoolling was het voor mij heel duidelijk dat dit niet onze weg was.

Inmiddels zijn we geen unschoolers meer, of we zijn het nooit echt geweest. We werken nu op een eclectische manier volgens een redelijk vast schema. Korte lessen in de ochtend die toenemen in intensiteit en duur naarmate het kind ouder wordt. Een mooi boek hierover is Successful Homeschool Family Handbook.

De ideeën van Dr. Mary Hood spreken me ook erg aan, de 'Relaxed Homeschool Mindset'. Mensen vragen bijvoorbeeld vaak of het niet lastig is de juf te zijn van je eigen kinderen. Juf? Nee, ik ben geen juf voor mijn kinderen ik ben moeder en ik help mijn kinderen bij de dingen die ze moeten leren. We zijn samen onderweg en leven en leren samen.

Maar als het aan Noortje ligt dan mag het allemaal toch nog wat schoolser. Deze week heeft zij voor het eerst een werkschema gekregen. Net als Ot wilde zij ook precies zien wat ze per dag moest doen. Nu is het zo dat ze van mij eigenlijk nog niet perse iets moet doen. Wel hebben we een boel leerboekjes in huis en is ze begonnen met Reken Zeker maar ook daarin laat ik haar eigenlijk helemaal vrij. Ze wil graag oefeningen doen en ik hoef haar daar totaal niet toe te dwingen, gelukkig. Maar omdat ze dat graag wil heb ik een schema gemaakt en omdat ze dat fijn vindt heb ik er ook regels aan verbonden; Er zijn 5 taken. Elke dag mag ze twee of meer taken kiezen en een stempel zetten bij de taak die ze heeft gedaan. Aan het einde van de week moet elke taak minsten 1 keer gedaan zijn. Prachtig vindt ze het. Ze pakt nu met nog meer overgave en plezier haar werkmap uit de kast om aan het werk te gaan. En zo wordt ons thuisonderwijs steeds schoolser en schoolser...