Pagina's

woensdag 27 maart 2013

Brood bakken


Het is begonnen in Zweden, het bakken van ons eigen brood. Het brood wat je daar koopt in de supermarkt is niet echt heel erg lekker of wel lekker maar heel erg duur. In het begin was het wel even zoeken naar de juiste verhoudingen en ingrediĆ«nten, naast tarwemeel gebruiken ze in Zweden ook veel roggemeel. Al vrij snel had ik de juiste verhoudingen voor een brood wat genoeg was voor 1 dag. Bijna dagelijks bakten we zo ons eigen brood. Eenmaal gewend aan het zelf bakken vond ik het brood in Nederland opeens ook veel te duur, of niet lekker genoeg. Nu ben ik thuis dus ook zelf brood gaan bakken. Voor mijn verjaardag kreeg ik een broodbakmachine en sindsdien bakken we een paar keer per week ons eigen brood. Een bijkomend voordeel is dat ik nu nog maar 1 keer per week boodschappen doe, voorheen was het brood uit de vriezer niet voldoende voor een hele week. 

Ik zoek nog een beetje naar de ideale mix met het meel wat ik hier in Nederland kan kopen maar het recept ziet er ongeveer zo uit, in de juiste volgorde voor in de machine:

200 ml water
scheutje melk
scheutje olie

200 ml tarwemeel
200 ml roggemeel
2 eetlepels haverzemelen

1 tl suiker
2 tl zout
2 tl gedroogde gist 

Als ik tijd en zin heb maak ik broodmannetjes (en vrouwtje) 
 
Maak een balletje deeg plat en langwerpig.
Snij volgens de tekening het te veel
aan deeg weg.
 Vorm de figuur verder met je handen.
Hagelslag voor het mondje en
krenten voor de ogen maken het af.