Pagina's

vrijdag 15 maart 2013

Geschiedenis


We behandelen momenteel de tijd van regenten en vorsten, de gouden eeuw. Veel les hoef ik niet te geven want er is online heel veel over de gouden eeuw te vinden. Klokhuis en vroeger en zo besteden er ruim aandacht aan en dan is er ook nog de serie (Welkom in) De gouden eeuw.
Na het kijken van de filmpjes en het lezen van de verhalen van Arend van Dam blijft er voor mij niet heel veel meer over om toe te voegen. Ik print wat plaatjes die Ot vervolgens in zijn tijdlijnboek kan verwerken, ondertussen stel ik wat lastige vragen om te zien wat hij allemaal weet van de gebeurtenissen en vink ik in mijn hoofd de dingen af waarvan ik weet dat ze in het schoolboek behandeld worden. Tije krijgt ook een printje van de plaatjes en maakt daar ondertussen een leuke tekening bij, kletst lekker mee en stelt leuke vragen: "Waren Piet Hein en Michiel de Ruyter ook vrienden?"

Om toch nog wat toe te voegen aan de lessen zijn we op stap geweest. Vorige week bezochten we het Historisch museum Den Briel. Een klein museum in het centrum van het plaatsje, wat overigens ook de moeite van een bezoek waard is op 1 april. Vandaag bezochten we het Rijksmuseum om nader kennis te maken met De Meesterwerken uit de Gouden Eeuw. We hebben uitgebreid stil gestaan, eigenlijk gezeten, bij de nachtwacht. De kinderen waren werkelijk onder de indruk en vonden het duidelijk leuk al wat meer te weten over dit schilderij. Na het museum liepen we naar het rembrandtplein om zelf te kunnen poseren in de nachtwacht en daarna waren we flink verkleumd en zochten we de warme trein weer op.

Wat is geschiedenisles toch leuk!